Inleiding

2005 was in veel opzichten een markant jaar in de Amsterdamse bioscoopgeschiedenis en nederlandse 70mm filmgeschiedenis. In 2005 werd de dagelijkse programmering van Calypso na 50 jaar gestaakt en in december 2005 werd na 40 jaar 'breed' afscheid genomen van de dagelijkse vertoningen in Filmmuseum Cinerama (voorheen Bellevue Cinerama, en verder Bellevue genoemd).
Tegelijkertijd werd de voormalige Flora bioscoop afgebroken, 20 jaar na de sluiting. Eerder in 2005 werd de gevel van de voormalige Du Midi bioscoop gerestaureerd, 45 jaar na de eerste 70mm première. En tenslotte beleefde de 70mm blowup in 2005 een soort wedergeboorte op het afwijkende Imax formaat in Pathé Arena. 
Maart 2005 verscheen ook de laatste gedrukte uitgave van de internationale 70mm Newsletter die in Nederland werd opgericht maar nu als website voortleeft. Du Midi, Flora, Calypso en Bellevue vertoonden naast 35mm standaardfilm ook zogenaamde 70mm grootbeeldfilm en Du Midi, Flora en Bellevue waren dé drie Amsterdamse 70mm premièretheaters.
Honderdduizenden bezoekers zagen in de sixties WEST SIDE STORY die Du Midi bijna twee jaar op 70mm draaide, en ook de grootste successen van Flora en Bellevue waren 70mm prints. Samen trokken deze drie vertoningen een slordige miljoen bezoekers. Velen waren zich misschien onbewust van de techniek achter de spectaculaire films maar (vooral in Bellevue) des te meer van de indrukwekkende beeld- en geluidsweergave, ofwel de impact van 70mm. '70MM' in de sixties beloofde epische genrefilms, met superieur grootbeeld en magneetgeluid, in filmpaleizen als Du Midi en Bellevue Amsterdam, Rembrandt Arnhem, Euro Den Haag, Royal Heerlen,  Trianon Leiden, Corso Rotterdam, enz. CinemaScope breedbeeld was vertrouwd maar 70mm grootbeeld openbaarde nieuwe dimensies in hoogte, scherpte, helderheid en stereogeluid. Du Midi is decennia na de sluiting nog steeds legendarisch en Bellevue was uniek met jarenlang uitsluitend 70mm vertoning op het vroegere wandvullende Cinerama scherm, met omlijstend geluidsdecor en 70mm shorts, buitenlandse fans enz. Haar sluiting (een halve eeuw na de 70mm lancering in de Verenigde Staten met OKLAHOMA!) betekent tevens afscheid van een tijdperk voor deze Amsterdamse grootbeeldbioscopen, zoals ze vroeger in de weekladders werden genoemd.